Demokrati i skolan - utopi eller möjlighet? En studie av pedagogernas utvecklingsarbete på en förskoleavdelning

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Denna studie ligger inom ramen för forskningsområde kring utbildning och lärande i vuxenlivet, läraryrkets praxislärande och utveckling. Syfte: Syftet med studien är att belysa och problematisera samt berätta hur lärare beskriver sin egen verksamhet i det dagliga samtalet, att upptäcka mönster i förändringsarbetet. Undersökningen fokuserar på följande fenomen: innehåll i process, lärandeprocess och förändringsresultatet. Vilka frågor lyfts fram i samtalen? Vad är det som karakteriserar en lärande process? Hur framträder förändring i reflekterande samtal? Teori: Deliberativa samtal genom aktionsforskning samt analys via teorin kommunikativt handlande. Metod: Denna studie är en kvalitativ studie av en fallbeskrivning. Det empiriska materialet består av nio gruppsamtal. Samtalen har analyserats och tolkas hermeneutiskt. Dessutom har andra former av dokumentation skett som till exempel observationer och dagboks- anteckningar. Aktionslärandeprocessen som ingår i fallstudien granskas sedan för att se om det finns ett mönster inom vuxnas lärande i det egna vardagsarbetet. Resultat: I tolkningen av gruppintervjumaterialet har nya kunskapskällor och ett nytt förhållningssätt inspirerat förskollärare. Förhållningssättet till sin egen utveckling och lärande visar sig hos alla fem deltagande förskollärare. Pedagogers egna upptäckt har skett i dubbelt bemärkelse. Det ena i en kollektiv reflektion över sitt arbete och det andra i en personlig förståelse om sig själv. Analysen och tolkningen av utvecklingsarbetet utifrån studiens frågeställningar gav som resultat två viktiga moment i lärandeprocessen: Individuella och kollektiva processer och interaktion mellan dessa. Utifrån de två parallella processerna och i analysen av dessa, har jag identifierat tre huvudaspekter: Kommunikationen och metakommunikationen i ett asymmetriskt och symmetrisk samarbete, de yrkesverksammas demokratiska rättigheter och reflektion av praktiken genom deliberativa samtal och tolkning av läroplan och lärarteorier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)