Förutsättningar för arbetstillfredsställelse och lärande : En studie om de faktorer som kan bidra till en bättre arbetsmiljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: I vår studie vill vi svara på tre problemformuleringar, dels vill vi ta reda på vilka faktorer i arbetsmiljön som påverkar arbetstillfredsställelse och vilken lärandetyp som föredras. Vi vill också undersöka sambandet mellan respondenternas anställningstid och deras upplevda arbetstillfredsställelse, arbetsmiljö samt föredragen lärandetyp. Empirism i kombination med deduktivism har varit synsättet vi utgått från, vilket innebär att man utifrån en teori formar en hypotes som sedan bekräftar eller förkastar det empiriska resultat som hittas. Empiri har i denna studie samlats in genom enkäter. Resultatet visar att det är väldigt svårt att definiera de faktorer som är viktiga för att uppnå en god arbetstillfredsställelse och en god lärmiljö, då de oftast går hand i hand. Alla de faktorer vi fann är viktiga för arbetsmiljön, men det är även arbetstagarnas personlighet, värderingar och sociala bakgrund som spelar stor roll hur de lär och trivs på arbetsplatsen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)