Förskollärares tankar om sin egen medverkan och miljöns inverkan på barns lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka fyra förskollärares tankar om sin egen medverkan och miljöns inverkan på barns lek utifrån ett sociokulturellt perspektiv. För att uppnå studiens syfte och besvara frågeställningarna har jag baserat studien på fyra intervjuer med verksamma förskollärare. De har alla olika lång yrkeserfarenhet. De är verksamma inom samma rektorsområde och har olika erfarenheter inom barnomsorgen. Jag har använt mig av kvalitativ forskningsmetod och har valt att utgå ifrån den semi-strukturerad intervjumetoden. Jag utgår från det sociokulturella perspektivet och de centrala begreppen i analysen är proximala utvecklingszonen, kommunikation och interaktion. I studiens resultat framkommer det att pedagogernas medverkan främjar barns utveckling inom varierande områden såsom socialt samspel. Det framgår även att verksamhetens miljö har en stor påverkan på pedagogers medverkan i barns lek. Resultatet belyser även att materialet på avdelningen bör vara tilltalande för både barn och vuxna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)