Vinst varje gång? : - en studie av förvärv i konsultintensiva branscher

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Joacim Rydergård; Johan Mattsson; Emil Hedberg; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titeln på förevarande uppsats refererar till svårigheterna att uppskatta och värdera tilltänkta företagsförvärv i konsultintensiva branscher. Svårigheterna ligger att värdet på bolaget reellt finns i personalen. Resultatet av vår studie påvisar att förvärv av bolag, av den storlek vi analyserat, genomförs i syfte till kundförvärv snarare än kunskapsförvärv. Detta torde bero på just storleken av det köpta bolaget, varpå förvärv av mindre aktörer sålunda är mer inriktade på dess medarbetares kompetens. Signifikant är tillika köparbolagens åsikter om att deras köp var lyckade ur ett värdeskapande perspektiv. Detta står i bjärt kontrast mot forskning på området vilken påvisar att 2/3 av alla företagsförvärv är värdeförstörande alternativt värdeneutrala. Köparbolagen medger dock att misslyckade företagstransaktioner drabbat andra inom förevarande bransch och att man därur kan lära sig nyttiga erfarenheter. Ur detta kan slutsatser dras om att köparna möjligen blir förblindade av sitt eget köp och ser sålunda inte de objektiva resultaten av förvärvet. I samband med att förvärven genomförts har köparbolagen redogjort för motiven till förvärven i pressmeddelanden adresserat till marknaden och aktieägare. Köparbolagen beskriver ofta vilka fördelar förvärvet medför emedan negativa effekter, av förklariga skäl, sällan lyfts fram i kommunikén till allmänheten. Denna positiva bild av transaktionen menar vi ej återspeglas i marknadens sätt att reagera på transaktionerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)