Föräldraskap i sociala medier : Barnmode och barninredning som identitetsmarkörer

Detta är en Master-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Sammanfattning: Att dela ett intresse för barnmode och barninredning i sociala medier är stort bland många föräldrar. På Instagram läggs det upp bilder på barn i trendiga barnklädesmärken och fina detaljer från olika barnrum. På Facebook diskuteras märket Mini Rodini och på Instagram sökes och delas barnrumsinspiration. Denna studie fokuserar på det här intresset – hur det tar sig uttryck i sociala medier och vad det säger om konsumtion, livsstil och identitet. Syftet med studien har varit att lyfta fram olika perspektiv på detta kulturella samhällsfenomen och att beskriva, analysera och fördjupa hur barnmode och barninredning diskuteras och visas upp i sociala medier av och bland föräldrar. Arbetet är en kulturstudie som tar sin utgångspunkt i teorier om identitet, konsumtion och meningsskapande processer i relation till barninredning och barnmode. Det består av två långa journalistiska reportage där de respektive ämnen jag studerar tas upp i var sitt, samt en reflektionsrapport. Där diskuterar jag och reflekterar kring produktionen av det journalistiska arbetet, dess undersökningsmetoder, etiska dilemman, källkritiska hållpunkter och bakgrund. Den journalistiska produktionsdelen av examensarbetet består av intervjuer med fem personer som med sina olika perspektiv har bidragit med en utökad förståelse för de fenomen jag skriver om. Dessa intervjuer är i reportagen sammanvävda med fakta och kunskap från researcharbetet. Reportagen visar att det finns många som diskuterar, har åsikter om och älskar att prata om barninredning och barnmode.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)