I välfärdens namn

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Pälsdjursuppfödning är en kontroversiell näring som helt eller delvis förbjudits i flera europeiska länder. Finland är en världsledande pälsproducent, men även dess legala status utmanades då medborgarinitiativet Turkistarhaton Suomi (≈ Finland utan pälsfarmer) syftade till att kriminalisera all pälsdjursuppfödning i Finland p.g.a. välfärdsproblem hos involverade pälsdjur. Lagförslaget förkastades av finsk riksdag, varpå den finska pälsdjursuppfödningen består oförändrad än idag. Denna uppsats syftar till att studera hur finsk pälsdjursuppfödning motiveras och hur dess problematik förnekades, neutraliserades och rationaliserades av dess förespråkare i samband med betänkandet av medborgarinitiativet Turkistarhaton Suomi. Förespråkares skriftliga utlåtanden studeras utifrån den kritiska diskursanalysens ramverk i min strävan att förklara hur förnekelsetekniker åstadkoms språkligen för att upprätthålla exploaterandet av djur inom finsk pälsdjursuppfödning. Jag förstår relationen mellan människa och djur som ett ojämlikt maktförhållande som legitimeras av speciesistisk ideologi och jag närmar mig ämnesvalet från ett grönkriminologiskt, icke-speciesistiskt perspektiv. I analysen iakttas att den naturvetenskapliga diskursen bidrar till objektifiering av pälsdjur, neutralisering av deras subjektiva upplevelse och rationalisering av pälsfarmers kosteffektiva utformning. Mänskliga aktörer och maktutövning nedtonas för att neutralisera ansvar. En nationalistisk diskurs används för att representera den finska pälsdjursuppfödningen etiskt överlägsen på global skala, vilket används i en utilitaristisk kalkyl för att rationalisera finsk pälsdjursuppfödning som det mest etiska alternativet. Finsk pälsdjursuppfödning rättfärdigas främst för sitt socioekonomiska bidrag till finsk välfärd. Min slutsats är att dessa resonemang reproducerar pälsdjurens nedvärderade och underställda status som socioekonomiskt värderade råvaror, snarare än självständiga varelser, vilket upprätthåller föreställningen om människans rätt till privilegier på djurets bekostnad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)