Medias roll i samhället: lokala mediers bevakning av IKEA:s etablering i Haparanda

Detta är en Magister-uppsats från Luleå/Arbetsvetenskap

Författare: Carolin Karlsson; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien behandlar medias roll i vårt samhälle samt granskar lokala mediers
framställning av Ikeas etablering i Haparanda. Fokus har legat på två
frågeställningar: 1. Vilken roll spelar media i dagens samhälle? och 2. Hur
används media av samhället? Den första besvaras genom att
kommunikationsteorier, medieteorier och sociologiska medieteorier används,
detta för att få en grund till varför media är viktigt och senare kunna
svara på vilken roll media har i samhället. Den andra frågeställningen
kommer att besvaras genom att artiklar från lokala tidningar analyseras,
detta för att se hur och vad media presenterar om Ikeas etablering i
Haparanda. Det framkom under analysen att en positiv framtoning förekom i
de flesta artiklarna och att negativa åsikter inte släpptes fram på samma
sätt som de positiva.

Slutsatserna av denna studie blir att media har en stor och viktig roll att
spela, dock bör människor vara kritisk till det de ser eller hör och tänka
på att media ofta har ett eget ekonomiskt intresse att ta hänsyn till.
Studien visar också att media är till stor hjälp för både allmänheten och
personer i beslutsfattande kretsar, detta är en tillgång som bör
upprätthållas genom ärlighet och rättvisa från bådas sida.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)