Attitydundersökning av Arconas arbete med bygglogistik

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Sammanfattning: Kostnaden för att bygga hus stiger mer än kostnaden för vanliga konsumtionsprodukter vilket leder till allt dyrare hus. En anledning till detta är att byggprocessen inte hänger med i utvecklingen och att äldre metoder fortfarande används. För att få ett effektivare byggande behöver metoderna därför utvecklas eller nya metoder behöver träda fram, ett exempel på en ny metod är tredjepartslogistik som fler och fler byggföretag använder sig av. I denna rapport får du läsa om företaget Arcona AB (Arcona) som samarbetar med logistikföretaget Servistik och som vill undersöka hur arbetarnas attityd är till logistikkonceptet som Arcona använder sig av. Ett projekt, Bryggmästaren, är undersökt i det här arbetet och det är en ombyggnation från kontor till hotell i Stockholm city. Anledningen till att Arcona hade intresse av en attitydundersökning av deras koncept var för att de vill få fram information till möjliga förbättringar, för att se om företaget är på rätt spår med konceptet och för att se hur redan gjorda förändringar har påverkat arbetet på byggarbetsplatsen. Logistikkonceptet kan sammanfattas enligt följande. Lagbasarna på byggarbetsplatsen beställer material från olika grossister. Det beställda materialet levereras till Servistiks lager och tas emot, inspekteras och lagras. När materialet behövs på byggarbetsplatsen gör lagbasarna avrop till Servistiks lager som i sin tur packar ihop ordern och levererar det till byggarbetsplatsen. Väl framme lastar Servistiks personal av material och distribuerar runt det på byggarbetsplatsen. Leveranstiden från att avropet har gjorts till det att materialet är på plats på bygget är 3 dagar. Studien har baserats på intervjuer som har gjorts med Arconas egen personal och med underentreprenörer som har arbetat för Arcona på projektet Bryggmästaren. Åtta stycken intervjuer har gjorts på Arconas platskontor på Bryggmästaren varav en var via telefon. De intervjuade var platschefer, projektchefer, produktionsledare, projektingenjörer, lagbas och underentreprenör. Samtliga av respondenterna är positivt inställda till logistikkonceptet som Arcona driver i samarbete med Servistik. De tycker att det är en bra idé och att det låter bra i teorin men de menar också på att ifall det ska fungera så behövs det en viss utveckling eller förändring av konceptet för att det även ska gå att tillämpas i praktiken på ett framgångsrikt sätt. Ett antal förbättringsförslag som dyker upp är: Leveranstiden från lagret behöver minskas för att göra konceptet lite mer flexibelt. Materialkunskapen hos Servistiks personal behöver förbättras så att de har mer koll på vad som exakt kommer in till deras lager. Internetsidan för lagret som visar materialstatus på lagret måste förenklas så att allt ska gå smidigare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)