Värdeskapande och värderingar på ett online community : En studie om Wikipedia

Detta är en Master-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Sammanfattning: Bakgrund - Med internets framväxt har nya kommunikationsvägar öppnats och möjliggjort samskapande mellan användare utan koppling till tid eller rum. Wikipedia är ett community som har dragit nytta av den nya teknik, som internet har fört med sig, och sajten är idag den sjätte största på internet. Som alla communities styrs Wikipedia av normer och värderingar (Schouten & McAlexander 1995). Dessa värderingar möjliggör att användarna kan skapa artiklar och därigenom värdet på Wikipedia. Vargo och Lusch (2004) menar dock att organisationer endast kan ge tjänsteerbjudanden och att värdet sedan skapas tillsammans med användaren. Studien kartlägger hur Wikipedias värderingar styr användarna till att skapa artiklar på sajten. Detta kopplas sedan mot tjänsteerbjudandet, som Wikipedia ger deras användare, för att se hur värderingarna påverkar värdeskapandet.   Problemformulering - Hur styr gemensamma värderingar värdeskapandet på Wikipedia? Referensram - Teorin som ingår i referensramen kommer behandla området styrning av communities (Schouten & McAlexander 1995) samt hur värde samskapas i processer (Vargo & Lusch 2004). Då Wikipedia är ett online community finns också ett avsnitt om hur värden skapas inom så kallade brand communities (Schau et al. 2009). Metod - Studien har genomförts genom användandet av en kvalitativ metod som kallas netnografi. Metoden tar sin utgångspunkt i Kozinets (2002, 2006) fyra steg för hur en netnografisk studie ska genomföras men den har dock modifierats i enlighet med Langer och Beckman (2005). Diskussion och slutsats - Beroende på hur värderingarna styr skapandet av artiklarna kommer Wikipedias tjänsteerbjudande att stämma överens med det som communitiet skapar. Värderingarna kan styra skapandet av artiklar så att tjänsteerbjudandet kan följa fem olika vägar, från att fundamentalt följa Wikipedias officiella principer, till att negligera principerna. Utifrån Echeverri och Skålén (2011) har sedan förutsättningarna för Wikipedias värdeskapande tagits fram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)