Prövningsanvisningar i Svenska A - En jämförande studie av prövningsanvisningarn på Komvux och gymnasieskolan. Directions for examination in Swedish A - A comparative study of the directions for Examination in Komvux and Upper Secondary School.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen

Författare: Ursula Arnesson; [2006]

Nyckelord: Prövningar; Kursmål; Kunskap; Kommunikation;

Sammanfattning: Arnesson, Ursula. (2006) Prövningsanvisningar i Svenska A - En jämförande studie av prövningsanvisningarna på Komvux och gymnasieskolan. Directions for examination in Swedish A - A Comparative study of the directions for Examination in Komvux and Upper Secondary School. Skolutveckling och ledarskap 60p. Lärarutbildningen Malmö Högskola. Syftet med mitt examensarbete är att jämföra några skolors prövningsanvisningar och utifrån den jämförelsen se om man kan uppfylla de nationella målen i en prövning samt se om de överrenssämmer med kunskapssynen. För att nå syftet har jag använt metoden dokumentjämförelse av fem olika skolors dokument. Den litteratur som presenteras belyser de sociala aspekterna i inlärningsskedet och kunskapssynen i den Svenska skolan. Resultatet av undersökningen visar att anvisningarna inte är tillfredsställande när det gäller mål och kunskapssyn eftersom man saknar den sociala aspekten i en prövning. Slutsatsen i min undrsökning är att prövningar inte fyller de mål som är uppsatta för kursen, utan de brister i den kommunikativa och sociala interaktionen. Jag har kommit fram till att anvisningarna skiljer sig både mellan skolorna och från kursmålen. Det är svårt att få till stånd en kommunikativ miljö i en prövning, vilket leder till att eleven går miste om viktiga moment i undervisningen och i sin utveckling. Förslag till fortsatt forskning är att intervjua lärare och fråga hur de uppnår en likvärdig bedömning och betygssätter eleverna i en prövning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)