Varumärkens kraft : En studie om varumärkens betydelse samt produktattributs inverkan på kvinnliga konsumenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte: Vårt syfte är att analysera och klargöra olika produktattribut: funktion, kvalitet, design och stil som inverkar vid köp av damkläder, i förhållande till det värde som varumärken kan ge. Vidare är det vår avsikt att utreda variationer som kan förekomma med hänsyn till prisnivå. Metod: Uppsatsen är baserad på en kvalitativ studie för att få en djupare förståelse kring forskningsämnet. Studien är även grundad i en induktiv metod men delvist deduktiv då vi haft ständigt växelspel mellan teori och empiri. Studien har gjorts genom sex stycken semi-strukturerade intervjuer med personer inom klädbranschen. Vidare har vi genomfört sju kundintervjuer och en fokusgrupp för att få en djupare förståelse. Slutsats: I vår analys har vi fått skilda åsikter om varumärkets betydelse. Vi har noterat resonemang och uppfattningar som tyder på att varumärket och dess värde inte alltid kan spela någon stor roll vid köp av kläder. Vi har dock kunnat utläsa att varumärken, trots kundernas åsikter, faktiskt kan ha en påverkan på dem, om än omedveten. Vidare framkommer det att varumärket kan påverka kunden i kombination med kläders produktattribut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)