Svenska humorinstrument i marknadsföring

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Svenska humorinstrument i marknadsföring – en analys ur ett semiotisk-och mytperspektiv. Seminariedatum: 2015-06-04 Ämne/kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP Författare: Andreas Lind Handledare: Jon Bertilsson Fem nyckelord: Humor, Myter, kulturella föreställningar, Tecken, Marknadskommunikation Syfte: Syftet med studien kommer att vara att utveckla förståelse för etablerade samhällskulturella föreställningar som gör sig uttryckt i myter, och hur de framställs i marknadsföringskommunikation för att generera ett humoristiskt element. Samt genom en analys av marknadsföringsmaterialet utifrån underliggande semiologiska budskap och myter få förståelse för hur de används. Metod: Denna kvalitativa uppsats är en dokumentstudie med en abduktiv ansats. Det insamlade empiriska materialet har granskats med hjälp av en semiotisk analys och det teoretiska ramverket. Teoretiskt perspektiv: Det teoretiska ramverket är uppbyggt av semiologisk teori med sitt ursprung i lingvistiken och teori om hur marknadsföring kommunicerar ett värde till en kultur. Empiri: Materialet består av fyra stycken reklamfilmer som har blivit belönade med en utmärkelse av institutionen Guldägget. Resultat: De mytbildningar som har identifierats utifrån svenska kulturella föreställningar är bland annat, ”Svensson”, ”den otekniska äldre”, ”den teknologiska utvecklingen”. För att framställa ett humoristiskt element kan myten antingen överdrivas, kontrasteras eller motsägas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)