Elevperspektiv på betyg och lärande i grundsärskolan

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Min studie tog sin grund i olika teorier kring lärande, kunskapssyn, inflytande och känsla av delaktighet. Jag använde mig av Bronfenbrenners utvecklingsekologiska miljömodell och det sociokulturella perspektivet i analysarbetet kring betyg och lärande. Studien syftade till att undersöka synen på betygsättning och lärande ur ett elevperspektiv i grundsärskolans år 6-9. Syfte ledde till följande frågeställningar, kring betyg, • Varför begär eleverna ut betyg? • Motiverar betygen eleverna att prestera bättre? • Hur tänker eleverna använda betygen i framtiden? Kring lärande och inflytande, • Vilka olika former av inflytande och delaktighet kan identifieras hos eleverna? Jag använde mig av semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med en fenomenologisk ansats som metod. I intervjuförfarandet spelade jag in intervjuerna för att senare transkribera dem i sin helhet. Intervjuerna genomfördes i för eleverna kända lokaler vilket skapade en trygghet hos eleverna. Resultatet visade att eleverna upplevde betyg som en sporre i skolarbetet trots liten eller ingen kunskap om betygens betydelse för skolarbetet eller för framtiden. Upplevelsen av delaktighet och inflytande var låg bland eleverna. Inflytandet som eleverna upplevde sig ha låg mest i delaktighet i val av olika grupper under elevens val.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)