Nationellt prov betygsstödjande eller betygsavgörande? En studie av några gymnasielärares uppfattning om det nationella provets betydelse för slutbetyget i Engelska A.
Sammanfattning: Utgångspunkten för denna uppsats var förhållningssättet bland lärare till hur man värderar det nationella provet iEngelska A och i vilken utsträckning provet påverkar den slutliga bedömningen. Målsättningen i studien var attundersöka vilka faktorer som påverkade enskilda lärarnas slutliga bedömning. Syftet för vår uppsats var attundersöka om, och i så fall varför olika lärare på studieförberedande program värderar resultat på nationella provolika i förhållande till slutbetyget. Våra frågeställningar var:1. Vilken roll anser några olika lärare att det nationella provet i Engelska A har för slutbetyget?. Värderar dessa lärare provets betydelse olika? I så fall varför?För att besvara dessa frågeställningar använde vi en kombination av två kvalitativa metoder: textanalys av derådande styrdokumenten med kommentarmaterial och lärarintervjuer. Vårt tillvägagångssätt var att intervjua femrespondenter och därefter analysera deras svar med utgångspunkt från våra frågeställningar.Resultatet visade att majoriteten av respondenterna ser provet som ett viktigt stöd i bedömningen om än inte heltbetygsavgörande. I fråga om värderingen av provets betydelse vidmakthåller samtliga att nationella provet är ettprov bland alla andra, dock visade det sig, utifrån lärarnas utsagor, att deras syn på vissa aspekter av provet ledertill att provresultatet kan värderas olika i förhållande till slutbetyget. Därtill framfördes det viss om än ringakritik samt önskemål beträffande provets utformning och innehåll.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)