”Förtroende är A och O” - En undersökning om förtroende- skapande i affärsrelationer mellan venturekapitalister och entreprenörer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Denna uppsats ämnar att studera hur förtroende skapas i affärsrelationer mellan venturekapitalister och entreprenörer. Detta leder oss till att undersöka följande förtroendeskapande faktorer; målkongruens och delade värderingar, kontrakt, tidsperspektiv, avsaknad av konflikter och kommunikation. Metod: Vi har gjort en flerfallstudie med kvalitativ ansats och induktiv metod där semistrukturerade intervjuer använts som insamlingsmetod för primärdata. Teoretiska perspektiv: Studien grundar sig i ett agent-principalperspektiv och presenterar ett teoretiskt ramverk som rör fem olika förtroendeskapande faktorer; målkongruens och delade värderingar, kontrakt, tidsperspektiv, konflikter och kommunikation. Empiri: Empirin har samlats in genom intervjuer med tre venturekapitalister och fem entreprenörer i Skåne. Empirin är uppdelad utifrån vårt teoretiska ramverk och grundat i tre specifika relationer. Resultat: Faktorerna i det teoretiska ramverket visar sig vara förtroendeskapande i de specifika relationerna. De förtroendeskapande faktorerna påverkar varandra men alla behöver inte existera för att förtroende ska skapas i relationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)