Kvalitetssäkring av byggnadsinformationsmodeller
Sammanfattning: Samtidigt som konkurransen i byggbranschen idag är hög har kraven på kvalité och effektivitet från samhället ökat. Däremot har många av de frågor som rör hanteringen av digitala handlingar och digitala leveranser inte behandlats på det sätt som krävs för att få en standardiserad arbetsprocess. Begreppet BIM har florerat i branschen under en längre period vid det här laget, men trots detta råder det fortfarande en hel del oklarheter om vad det faktiskt innebär. Visualiseringsaspekten som utvinns ur en BIM-modell har blivit väl vedertagen, men tillskillnad från en 3D-CAD är det snarare I:et i BIM, informationen, som definierar övriga aspekter. Därför bör BIM snarare tolkas som ett informationsflöde med tillhörande 3D-modell än tvärtom. Framgångsfaktorer gällande implementeringen av ett standardiserat arbetssätt i våra grannländer har varit statliga riktlinjer och direktiv. I direktiven har varje del av byggprocessen behandlats ur ett BIM-perspektiv, där standarder och arbetsmetoder bestämts. I Sverige har vi i dagsläget inte kommit lika långt gällande ett standardiserat arbetssätt. Varje aktör beskrivs som sina egna pionjärer och risken blir således stor för att hjulet måste uppfinnas på nytt varje gång. Ett steg i rätt riktning hade därför varit att större byggherrar och förvaltare, gärna statliga, gemensamt utarbetar en manual liknande den som återfinns i våra grannländer och kräver BIM i sina upphandlingar. Hur vida en BIM-modell kan uppnå juridisk status lägger i sin tur grunden för hur framtidsutsikterna ser ut för arbetssättet. Här kommer även processen med att kvalitetssäkra modellerna bli ännu viktigare.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)