Jag kommer ju inte mäta pengar - en undersökning om gymnasieelevers syn på ämnesinnehåll under sina gymnasiestudier i relation till sitt kommande yrkesliv. ! !

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur elever vid en gymnasieskola betraktar sina gymnasiestudier, mer specifiktämneskunskaper, i relation till sin yrkesmässiga framtid. Huvudfrågorna är hur gymnasieelever resonerar om sinagymnasiestudier i relation till sin yrkesmässiga framtid, samt hur gymnasieelever resonerar kring sina framtidplaner irelation till ämnesinnehållet i deras valda gymnasieprogram. Metoden är kvalitativ intervjustudie med deskriptivkaraktär, med en semistrukturerad frågekonstruktion. Materialet består av nio kvalitativa forskningsintervjuers data.Informanterna bestod av frivilliga gymnasieelever på en gymnasial friskola i Västsverige. Efter genomförda intervjuertranskriberade vi dessa för att söka efter mönster, tendenser, skillnader och motsättningar i vårt empiriska material.Resultatet visar att samtliga informanter, oavsett programtillhörighet och ålder, har en relativt klar tanke av vad de villarbeta med i framtiden. En majoritet av informanterna har själva målat upp en strategi om hur de planerar att uppnådenna yrkesmässiga framtid. En betydande del av informanterna ansåg att matematikämnet är det skolämne som ärminst relevant för ett kommande yrkesliv, oavsett yrkesval.Kopplat till vår framtida lärarprofession motiveras vår studie med att den ger en inblick i hur elever sätter sinakunskaper i sammanhang, samt om vilka kunskaper eleverna motiverar som relevanta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)