Matematik som ett sätt att uttrycka sig Språkets betydelse för matematiska förståelse bland barn på förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Personalvetarprogrammet

Författare: Stella Harutyunyan; [2011-07-14]

Nyckelord: vardagsmatematik; yrkesspråk; utveckling av praktiken;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att belysa betydelsen av ett professionellt yrkesspråk hos pedagogerna på förskolan. Huvudfrågan handlar om hur man kan använda mattespråk som redskap för att stimulera barns allmänna språkutveckling. Jag kommer att presentera och analysera ett utvecklingsarbete, som jag har planerat och genomfört. Jag kommer att förklara och argumentera mina val av metod och syfte. Min uppsats kommer belysa betydelsen av ett professionellt yrkesspråk hos pedagogerna och även dess påverkan på barns inlärning och kunskapsskapande. Mitt arbete rör sig inom området matematik och språk och kommer att synliggöra sambandet mellan användningen av det matematiska språket och barnens allmänna språkutveckling. Jag har använd mig av aktionsforskning som metod inom ramen för min verksamhets utvecklingsprojekt inom kursen LAU 375. Under en månads tid har pedagogerna på en avdelning i en förskola försökt att använda matematiska begrepp och uttryck i den vardagliga verksamheten samt utnyttja vardagliga situationer på förskolan som tillfälle för att lära barnen kommunicera med hjälp av matte. Följden blev att barnen själv började använda mattespråket som redskap för att kunna uttrycka sig. Resultaten, som utvecklingsprojektet visar, synliggör hur det språk pedagogerna använder på förskolan, utvecklar barnens lärande och språkutveckling. Mot den bakgrunden vill jag påstå att allt som en pedagog säger till barnen har sina konsekvenser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)