Konst, klotter eller bara ett tidsfördriv

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Annie Jortby; [2012]

Nyckelord: Bild; skapande verksamhet; sinnen; utveckling; lär;

Sammanfattning: ________________________________________________________________________________SammanfattningSyfteSyftet med uppsatsen är att lyfta fram den skapande verksamhetens betydelse för barnens lärande och utveckling. Syftetär även att lyfta fram hur man som pedagog kan skapa en miljö som stimulerar barns skapande, samt vilken betydelsepedagogens roll har.Huvudfrågor • Vad har skapande verksamhet och sinnliga upplevelser för betydelse för barns utveckling och lärande? • Vad har pedagogen för roll i barnets skapande? • Hur skapar man en miljö som stimulerar barns bildskapandeMetod och materialStudien utgår från kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger, samt från direktobservationer av barn, miljö ochpedagoger i två förskolor med Reggio Emilia-inspiration. Studien har också en grund i relevant litteratur, forskningsamt i läroplanen för förskolan.ResultatVi har sett att skapande genom bild och form är en viktigt del i barnens utveckling. Det ger dem möjlighet att uttryckakänslor, bearbeta upplevser, kommunicera, samt att öva den motoriska och sociala utveckling. Genom skapandeverksamhet kan det ske ett lustfyllt lärande. Pedagogen kan ses som en handledare vars uppgift är att stötta barnen påolika sätt. De har även en viktigt roll då det gäller att skapa en inspirerande miljö där barnen kan utvecklas. Miljön ärbåde till för att inspirera och utmana barnen.Betydelse för läraryrketDen här studien visar hur viktigt det är att kämpa för de skapande aktiviteterna, framför allt i förskolan. Den visar hurmycket pedagogens roll och inställning till ämnet påverkar dess status och hur det kan smitta av sig på barngruppen.Pedagoger kan få tips och inspiration på hur de kan bygga upp miljön på förskolan, vilket material de kan använda ochkanske ger ett annat sätt att se på skapande verksamhet. Genom att det lyfts fram vilken påverkan det har på barnetslärande och utveckling hoppas vi att den kan ge pedagoger motivation till att skapa med barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)