Att få begrepp om bråk - en läromedelsanalys i matematik om begreppsbildning av bråktal för skolår 5

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:I denna läromedelsanalys analyserades tre matematikläromedel för skolår 5. Syftet med studien var att analyseravilket stöd lärare och elever ges vid begreppsbildning av bråktal. Det gjordes utifrån synen på vilken roll ettkonceptuell/begreppsmässig inlärning kontra procedurell inlärning har för begreppsbildning. Syftet preciseradesmed hjälp av följande frågeställningar:  Vilket stöd ges läraren i läromedlet då bråktal introduceras och behandlas för elevernas möjlighet tillbegreppsbildning?  Vilket stöd ges eleven av läromedlet för att utveckla den begreppsliga förståelsen av begreppet bråktal?  Är det en konceptuell/begreppsmässig eller procedurinriktad inlärning som fokuseras i läromedlen?  Vilka begreppsmodeller för bråktal presenteras i läromedlet och hur stödjer de eleverna i deras be-greppsmässiga utveckling av tal i bråkform?Analysen av läromedlen utgick ifrån aktuell forskning i begreppsbildning. Utifrån den togs ett analysintrumentav djupgående karaktär fram, med både kvantitativ och kvalitativ inslag. Efter att läromedlen analyserats var försig jämfördes de tre analyserna med varandra.Det som framkom av läromedelsanalysen var att i två av de tre läromedlen gavs lärare och elever ett stort stödför begreppsbildning av bråktal, framförallt utifrån lärarhandledningen. I läromedlen fanns tecken på både kon-ceptuell/begreppsmässig inlärning samt procedurell/sekvensinriktat inlärning, men med olika mycket tyngdpunkti de tre analyserade läromedlen. Begreppsmodeller användes i alla tre läromedlen, men med olika tydlighet ochfrekvens. Det framkom av studien att det är viktigt använda sig av lärarhandledningen och inte enbart av lärobokför att läromedlet ska ge ett starkt stöd för begreppsbildning av bråktal. Om läraren inte utgår från lärarhandled-ningen förbises grundtankar från författarna i läromedlet.När lärare väljer läromedel är det viktigt att vara medveten om att olika stöd ges för begreppsbildning i under-visningen. Slutsatsen är att lärare och elever kan få ett bra stöd i läromedlet, men att det gäller att kritiskt granskadet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)