Skandia-grisen & ICA-Stig

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att analysera hur företag kan använda humor i reklam för att återfå konsumenternas positiva attityd. Vilken betydelse en produkts engageringsgrad har för att återfå konsumenters positiva attityd i relation till humoristisk reklam. Detta behandlas utifrån fallföretagen Skandia och ICA. Bidra till förståelse samt belysa sambandet mellan humoristisk reklam, konsumenters attityd samt hög- och lågengagemangsprodukter. Uppsatsen utgår ifrån ett deduktivt angreppssätt och bygger på två fallföretag. Vi använder oss av både kvantitativ och kvalitativ metod i form av en enkätundersökning samt semistrukturerade intervjuer. Det teoretiska ramverket för uppsatsen består av reklam, humor, varumärke, attityd, FCB-modellen samt Reed och Ewings kommunikationsmodell. Vårt empiriska material utgörs av sekundärdata om fallföretagen Skandia och ICA, enkätundersökning samt intervjuer med personer inom reklambranschen. Vårt resultat blev följande: Om en produkt är hög- eller lågengagerande är individuellt. Företag bör ha i åtanke vilken typ av produkt reklaminslaget ska representera då olika produkter endast är lämpliga med viss typ av humor. Tiden är en viktig faktor för att återfå konsumenters positiva attityd efter en skandal samt även produktkategorin avgör hur lätt det är att återfå den positiva attityden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)