UTVECKLING AV EXKLUSIV KLÄDKAMMARE OCH FÖRVARINGSLÖSNING FÖR PRIVATHEM

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

Sammanfattning: Designingenjörsstudenten Matilda Kälström har på Tibroköks uppdrag utvecklat ett sortiment för walk-in-closets där målgruppen för projektet är företagets befintliga kundkrets. Under projektets gång har en grundläggande förstudie gjorts för att bland annat ta reda på projektets förutsättningar, kartlägga konkurrenter och ta reda på vad kunder har för krav och önskemål. Exempel på krav och önskemål från kundernas sida var att produkten skall ge en överblick över innehållet och samla all klädvård på ett gemensamt ställe.  En litteraturstudie gjordes där det lästes om förvaring, människans relation till hemmet och om arkitektur. Information som framkom var bland annat att det är väldigt viktigt för människan att kunna utforma sitt hem efter egna behov och en bra riktlinje att strukturera förvaring på är efter var på kroppen kläderna används. En central del i projektet är Kansei Engineering, vilket är ett koncept för att koppla människor uppfattningar till produkters utformning. Det har använts i enkäter för att ta reda på vad kunder vill uppleva, det har använts till idégenerering och för att sedan ta reda på om resultatet gav de uppfattningar som eftersträvades. I enkäterna framkom det att det bland annat är önskvärt att en walk-in-closet är lyxig, klassisk, stilren och bekväm. Dessa ords betydelser togs fram från Nationalencyklopedin och användes för att göra mood boards som sedan användes till idégenerering. Idégenereringen skedde i tre olika idéstadier som byggde både på olika metoder och på varandra. Efter varje idéstadie utvärderades koncepten och resultaten följde med till nästa idéstadie. Metoder som användes var bland annat personas, scenarion, funktionsträd och morfologisk tabell. Utvärderingarna gjordes tillsammans med företaget och till hjälp användes metoden PNI och en viktningmatris. Resultatet blev ett sortiment bestående av tolv moduler som kunderna kan kombinera ihop till sina egna walk-in-closets. Fyra olika skåpsmoduler, två olika förvaringsöar, två sittplatser, ett sminkbord, en smyckesbyrå, en skohylla och en spegelhylla. För att till sist ta reda på om resultatet ger de uppfattningar och upplevelser som det strävats efter under projektets gång så gjordes en utvärdering med tolv personer, främst studenter på Högskolan i Skövde. Två olika montage av modulerna i form av en ”kvinnlig” och en ”manlig” walk-in-closets visades för deltagarna och de fick med egna ord beskriva vad de fick för intryck av bilderna och berätta vad de tyckte att dessa walk-in-closets har för egenskaper. Deltagarnas svar stärkte projektets resultat och bekräftade att det gav de uppfattningar och upplevelser som var önskvärda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)