Hur gör man? : Att arbeta med ett strävansmål i förskolan med fokus på språk och digitala lärresurser som metod.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Läroplanen för förskolan reviderades år 2010. I den reviderade läroplanen förändrades en del av innehållet. Med den förändringen kan man anta att den reviderade läroplanen la större betoning av vikten att främja barns utveckling och lärande. Barns språkutveckling är av stor betydelse i de yngre åldrarna då språk är ett grundläggande verktyg för allt lärande. Det är i samtal och samspel med andra som en stor del av barns språk utvecklas. Man kan se att barns språkliga och kommunikativa utveckling bör främjas med hjälp av digitala resurser. Tidigare forskning har till stor del fokus på barns språkutveckling men det finns även forskning om barn och digitala resurser. Syftet med arbetet är att visa konkreta exempel på språkstimulerande övningar där digitala lärresurser används som metod. Syftet med arbetet är också att inspirera till hur man i förskolan kan arbeta med ett av de 22 strävansmålen inom området Utveckling och lärande i läroplanen. Det strävansmål handboken utgår ifrån är: ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra” (Skolverket 98/10:10). Innan produktutformning utfördes en undersökning där vi samlade på oss kunskaper inom området. Undersökningen var även grunden för insamlingen av språkstimulerande övningar. Vi skapade övningar där språket stimulerades med hjälp av digitala lärresurser. Desgingen utformades efter kriterierna tydlig, lättläst och tilltalande. En prototyp av handboken lämnades till två förskollärare i Visby för utvärdering. Syftet var att skapa en bild av utomståendes intryck på handbokens relevans. Resultatet visar att handboken tas emot olika i verksamheten beroende på barnsyn, kunskapssyn och omgivningens förutsättningar. Resultatet av handboken blev 25 språkstimulerande övningar där instruktionerna presenterades steg för steg med en didaktisk utgångspunkt. Handboken resulterade i 62 sidor med text och bild.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)