Made in China : En kvalitativ studie om svenska konsumenters uppfattning kring fenomenet e-handel direkt från Kina

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: E-handel direkt från Kina har ökat kraftig de senaste åren och Kina är idag det land utanför Sveriges gränser där flest svenskar e-handlar. Trots de höga riskerna associerade med e-handel från Kina väljer alltså fler och fler svenskar att handla därifrån. Utifrån teorier om ursprungsland, upplevd risk samt engagemangsgrad har studien undersökt hur svenska konsumenter utifrån dessa perspektiv uppfattar risker med e-handel direkt från Kina. Via fokusgrupper och två expertintervjuer har en djupare förståelse kring konsumenters uppfattning och resonemang skapats. Undersökningen visar att det finns kopplingar mellan ursprungsland, upplevd risk och engagemangsgrad, samt att de påverkar varandra. Undersökningen visar även att konsumenter är villiga att sänka sina krav och förväntningar när de e-handlar direkt från ett land de associerar med hög upplevd risk, för att på så sätt reducera och skydda sig mot risken. Utav de fem riskdimensionerna som studien undersökte (finansiell-, funktionell-, fysisk-, psykisk-, och leveransrisk) framgick det att den finansiella riskdimensionen var av särskilt betydelse för konsumenterna. Trots hög upplevd risk valde konsumenterna att e-handla direkt från Kina då det låga priset upplevdes reducera betydelsen av negativa konsekvenser och osäkerheter kring de andra riskdimensionerna. Det låga priset innebär således att den upplevda risken accepteras och reduceras något. Studien visade även att konsumenter är mer benägna att köpa lågengagemangsprodukter för att skydda sig mot den upplevda risken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)