#ÄRGRÄNSENNÅDD? En kvalitativ studie om smygreklam i sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Författare: Madeleine Berggren; Sara Petrovic; [2017-10-09]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstract Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT17 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 42 sidor Antal ord: 16 681 ord Nyckelord: Sociala medier, reklam, smygreklam, marknadsföringslagen. Syfte: Studien syftar till att få en djupare förståelse för mottagarnas syn och uppfattning kring smygreklamen som finns i sociala medier. Teori: Kulturstudier i mediekontext och Stuart Halls modell Encoding/decoding. Metod: Kvalitativ studie baserad på fokusgrupper och respondentintervjuer. Material: Två fokusgrupper samt två respondentintervjuer. Resultat: Det främsta resultatet är att respondenterna är bra på att peka ut reklaminnehåll som är synlig för dem. De är dock mindre benägna på att peka ut reklaminnehåll i inlägg som är uppenbara med reklam, men som saknar markering att det är reklam. Vilket antyder att respondenterna inte direkt uppmärksammar när det handlar om smygreklam.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)