Där inga andra fåglar sjunger än de som sjunger bäst: förskollärares uppfattningar om sin musikalitet och musikens betydelse i skapandet av en pedagogisk miljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: Vår studie handlar om hur den pedagogiska miljön för arbete med musik på
förskolan präglas av förskollärarnas syn på sin egen musikalitet och
förklaringar av musikens betydelse för barns lärande. Syftet med vår studie
är att belysa sambandet mellan utformningen av den pedagogiska miljön för
barnens musikaliska utveckling och lärande på förskolan. Vi vill även
belysa förskollärares förklaringar av musikens betydelse för lärandet, samt
hur de definierar sin egen musikalitet. Vår studie bygger på kvalitativa
intervjuer och observationer genomförda på fem icke musikprofilerade
förskolor under olika tidsperioder. Efter genomförda studie har vi kommit
fram till att utformning av den pedagogiska miljön är viktig för barns
lärande och utveckling. Vår studie visar att det som bidrar till en lyckad
musisk pedagogik är ett positiv förhållningssätt till musiken hos
förskolläraren, medvetenhet om musikens betydelse för förskolebarns
utveckling och lärande samt förskollärarens engagemang och intresse. Den
pedagogiska miljön, som förskolläraren har makt att påverka, spelar inte
mindre roll i barnens musikaliska utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)