Yngre barns möjlighet till kommunikation och deltagande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att studera hur några pedagoger uppfattar och aktivt använder TAKK i arbetet med de yngre barnen utifrån ett inkluderande perspektiv. Vi har valt en kvalitativ metodsats och har genomfört semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger från tre mindre samhällen i Skåne.Studiens teoretiska orienteringar förstås utifrån ett sociokulturellt perspektiv, relationellt och kategoriskt synsätt samt inkluderande aspekter. Resultatet tyder på att pedagogerna har en positiv inställning till TAKK och använder det i den dagliga verksamheten. TAKK, som ett understödjande kommunikationsmedel, bidrar till pedagogernas intention att inkludera samtliga barn i förskolans aktiviteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)