Patientens upplevelse av vårdpersonalens bemötande på en kirurgavdelning på ett universitetssjukhus i Mellansverige : - En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Undersöka hur patienterna på en kirurgavdelning på ett universitetssjukhus i Mellansverige upplever vårdpersonalens bemötande och kartlägga vad som upplevs vara ett gott respektive dåligt bemötande.Metod: Studien hade en deskriptiv design med kvalitativ ansats och innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman. Data samlades in genom tio semistrukturerade intervjuer på inneliggande patienter på en kirurgavdelning i Mellansverige. Resultat: Bemötande delades in i kategorierna; human- och individbaserad vård, egenskaper hos vårdpersonalen, kommunikation, delaktighet samt miljö. Ett gott bemötande upplevdes när vårdpersonal visade empati, hade en positiv inställning, var kunnig och engagerad samt hade en human inställning. En god kommunikation och vårdrelation uttrycktes också som centrala delar i ett gott bemötande. Ett dåligt bemötande var när vårdpersonal arbetade icke- individbaserat och objektifierade patienter. Andra delar som stärkte uppfattningen av ett dåligt bemötande var när vårdpersonalen var otrevlig, oengagerad, nonchalant och när det fanns en bristfällig kommunikation. Andra aspekter, såsom miljö, visade sig också påverka patienters upplevelse av bemötandet. På kirurgavdelningen på ett universitetssjukhus i Mellansverige upplevde patienter generellt ett mycket bra bemötande, dock fanns det ett fåtal delar av bemötandet som kunde förbättras. Slutsats: Det fanns till stor del likheter kring hur patienter beskrev ett gott respektive dåligt bemötande. Dock framkom även flera individuella åsikter. Eftersom det finns individuella uppfattningar kring bemötande bör det individanpassas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)