Historieämnets utveckling i grundskolans läroplaner

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Läroplanerna fastställs av regeringen för den obligatoriska skolan,
förskolan, fritidshemmen samt de frivilliga skolformerna. Syftet med denna
studie är dels att studera allmänna förändringar i läroplanerna från 1962,
1969, 1980 samt 1994, men även eventuella förändringar rörande
historieämnet. Studien har genomförts med variationsfinnande komparativt
litteraturstudium, som var en bra metod då likheter och skillnader har
undersökts mellan de fyra läroplaner som varit grunden för skolans arbete.
Utifrån frågor om hur den generella utformningen förändrats, vilken typ av
och hur mycket tid eleverna skall undervisas i historia samt orsaker till
varför nya läroplaner har tillkommit och om det finns en didaktisk
grundtanke i dessa läroplaner. Orsakerna till förändringarna är många, men
en del beror på saker som sker hela tiden i vårt samhälle. När det gäller
utvecklingen i historieämnet har denna gått från att ha ämnesundervisning
som är inriktad på händelser och personer exempelvis kungar, krig och
riksdagar, till att ha ett bredare spektrum, där arbetet skall bedrivas
ämnesövergripande

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)