Klientidentifiering : En studie som utreder revisorns identifiering till sin klient

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Klientidentifiering - En studie som utreder revisorns identifiering till sin klient Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Johan Hagström och Jonas Ljunggren Handledare: Jan Svanberg Datum: 2016 – Mars Syfte: I tidigare forskning gjord av Bauer (2015) ges en förklaring till varför revisorer inte är medvetna om att de identifierar sig med sina klienter, vilket kan vara ett hot mot oberoendet. Studien har genomförts kring ämnet klientidentifiering då det inte finns mycket forskning kring om revisorer är medvetna om att de identifierar sig med sina klienter. Det har inte tidigare genomförts en liknande studie som klargör vilka metoder som revisorer använder sig av för att utföra en revision för att förhindra att objektivitet försämras till följd av identifikation till sin klient. Studiens forskningsfrågor är:  Vet revisorerna när de identifierar sig för mycket med en klient?  Vilka metoder använder sig revisorerna av för att hantera den risk som uppstår vid klientidentifiering? Metod: Studien utgörs av tio kvalitativa intervjuer av så kallade Big four revisorer och utfördes i en semistrukturerad form. Intervjuerna spelades in, transkriberades och det empiriska materialet analyserades under olika teman i empiriavsnittet. Resultat & slutsats: Studiens resultat visar att klientidentifiering förbises av revisorer, vilket tidigare forskningen bekräftar (Bauer, 2015). Bauer (2015) påpekar i sin studie att revisorer inte vet om de identifierar sig med sin klient och hur det då kan uppstå en risk mot oberoendet, vilket är något som den här studien bekräftar, att revisorernas vetskap kring klientidentifiering är låg. Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag till fortsatt forskning inom ämnet är att studera klientidentifiering med fokus på mindre och enskilda revisionsbyråer. Är klientidentifiering mer påtaglig på mindre revisionsbyråer? Är revisionsbyråerna mer beroende av sina kunder? Vilka metoder används för att minska riskerna för beroende? Uppsatsens bidrag: Föreliggande studie lämnar viktiga bidrag till redovisningslitteratur, praktiker och lagstiftare genom:  att få revisorers förståelse för och medvetenhet om risker vid klientidentifiering.  att kartlägga eventuella metoder vid sociala konflikter i samband med klientidentifiering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)