Värdeskapande och organisationsutveckling i skolan : En studie om Public Value Management som handlingsutrymme för skolutveckling
Sammanfattning: Utbildning är en central del av samhället. På senare år har offentlig sektor genomgått en rad förändringar vad gäller styrreformer samt förändrade huvudmannaskap, främst inom skolverksamheter. Genom det fria skolvalet har den kommunala verksamheten mött nya utmaningar. Den kommunala skolan drivs då av förändring och av att genom positionering utnyttja sina gränser samt även anpassa sitt förhållningssätt gentemot samhället. I denna studie undersöks hur en kommunal grundskola genererar positivt värde för elever och personal med syftet att urskilja faktorer som är betydelsefulla för en skolas värdeskapande. Metoden för studien har varit att intervjua chefer samt lärare om deras syn på vad i skolans verksamhet som är värdeskapande samt hur en skola kan utveckla sitt handlingsutrymme. Studien har genomförts på den kommunala grundskolan Odenskolan, belägen i Odensbacken, Örebro Kommun. I den teoretiska referensramen behandlas kännetecken för offentliga organisationer samt koncepten New Public Management samt Public Value Management. Vidare behandlas även en modell som synliggör en skolas möjligheter till handlingsutrymme. Empirin presenterar den studerade organisationen Odenskolan samt de övergripande mål som reglerar skolans verksamhet. Sedan följer resultatet av de genomförda intervjuerna. Vår analys visar på att det finns ett flertal faktorer som är centrala för att en skola skall generera värde mellan eleven, brukaren, personalen och organisationen. Främst är det aspekter av legitimitet och förhållningssätt mot det övergripande samhället som är centralt för värdeskapande arbetssätt. Det framkommer att skolans arbete genererar värde men att flertalet faktorer kan utvecklas hos organisationen. Vidare synliggörs att dessa faktorer är beroende av givna förutsättningar för att kunna utnyttja och tänja organisationens gränser. Vår studie visar att det finns ett flertal faktorer som kan urskiljas när det gäller värdeskapande aktiviteter mellan elever, personal och organisationen. De främsta faktorerna är samarbete, samhällsperspektiv samt värdesättande av individen som resulterar i en pedagogisk och organisatorisk modell som är betrodd och förankrad både inom organisationen och i det lokala samhället.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)