Välkommen att investera - En kvalitativ studie om investerarkommunikation och förtroendeskapande i delningsekonomin

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie ämnar skapa förståelse för hur kommunikation sker på digitala plattformar. Genom det empiriska exemplet crowdfunding undersöks hur kommunikation gentemot investerare översätts till en delningsekonomisk kontext. Studien använder sig av en hermeneutisk ansats där empirin porträtteras i en flerfallsanalys. Kvalitativa intervjuer och dokumentanalys ligger till grund för analysen, i vilken empirin kontextualiseras med hjälp av teorier och en modell för förtroendeskapande. I analysens första del redogörs för hur entreprenörer upplever investerarkommunikation i crowdfunding, medan den andra delen identifierar och diskuterar typiska berättelser som används för att övertyga till investering. Resultatet visar att traditionella metoder för att använda investor relations och kommunicera med sina investerare inte är direkt applicerbara i den delningsekonomiska kontexten. För att kompensera för en anonym kommunikation kan storytelling användas för att väcka känslor och personifiera företaget, vilket möjliggör att förtroende skapas. Vidare kan storytelling användas för att kommunicera kompetens, välvilja, integritet och gemensamma värderingar – alla fundamentala delar i den förtroendeskapande kommunikationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)