Fiduciary duties - en analys av begreppet och dess inverkan på finansiella konglomerat

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: Varje dag åtar sig personer att handla i en annan persons intresse. Den frihet uppdragstagarna åtnjuter under utövandet av sina uppdrag i kombination med avsaknaden av möjlighet till direkt kontroll för deras respektive uppdragsgivare har gjort att equity gripit in och ålagt uppdragstagarna en skyldighet att handla lojalt i uppdragsgivarens intresse. Denna skyldighet kallas fiduciary duty. De mest grundläggande frågorna&semic vem som är en fiduciary och vad som definierar ett fiduciary relationship, är ständigt debatterade och analyserade. Fiduciaries kan delas in i två olika kategorier&semic ställningsbaserade fiduciaries och faktabaserade fiduciares. Fiduciaries' skyldigheter kan delas in i ''fiduciary powers'', vilka ämnar binda fiduciary:s handlingsfrihet och ''standards of loyalty and fidelity'' (lojalitets- och plikttrohetskrav). Dessa totalt 16 konkreta regler anses inte vara en uttömmande uppräkning av de skyldigheter som åvilar en fiduciary. Många av de här viktiga reglerna som påverkar dagens moderna affärstransaktioner och verksamheter härstammar från det förgångna. Problemet består därför i hur de ska tillämpas under moderna omständigheter. Den värld som fiduciary regleringen förutsatt existerar inte längre. Den ensamma utövaren som bedriver en enda verksamhet genom sin enmansagentur förekommer fortfarande, men allt vanligare blir de stora internationella multitjänsteföretagen med geografiskt spridda filialer och kontor, som erbjuder en uppsjö olikartade tjänster. Dessutom finns idag helt andra möjligheter att införskaffa, lagra och återvinna stora mängder information. Utgångspunkten för min analys är de finansiella konglomeraten, vilka erbjuder en rad olika tjänster på den finansiella marknaden, såsom traditionell bankverksamhet, försäkringsverksamhet och handel med värdepapper. Inom dessa multitjänsteföretag uppkommer framförallt intressekonflikter som väl belyser problematiken med tillämpningen av de fiduciary principerna. Finansiella konglomerat har offentligt tillkännagivit att de verkar obundna av fiduciary duties. Inom doktrinen anses finansiella institut inte agera som fiduciaries såvida de inte ger kunden en berättigad förväntan att företaget ska handla i kundens, och inte sina egna intressen. Fiduciaries kan inte friskriva sig från alla sina skyldigheter. Det fiduciary förhållandet baseras på tillit och därför anses fiduciary:n ha en viss minimiskyldighet gentemot förmånstagaren. Equity är dessutom till för att skipa rättvisa resultat och verkar oberoende av avtalet. Har man friskrivit sig från principerna at law är det inte säkert att man för den skull inte har skyldigheter in equity. För att skydda sig mot anklagelser för brott mot fiduciary duties finns en rad olika metoder, vilka kan delas in i två kategorier. De s.k. kontraktuella teknikerna är lösningar som uppstår genom avtal parterna emellan och består av klausuler som ämnar modifiera eller exkludera specifika skyldigheter, att uttömmande informera och upplysa om aktiviteter som annars skulle kunna konstituera ett brott mot fiduciary duties. Den andra kategorin består av s.k. strukturella tekniker, varigenom företagets verksamheter organiseras på ett sätt som undviker eller minimerar konflikter. Det sker genom upprättandet av s.k. Chinese Walls, vilka har för avsikt att isolera känslig information och därigenom kontrollera dess flöde. Företag kan också använda sig av självständighetspolicies, eller särskilda listor på vilka aktier det föreligger restriktioner för företaget att handla med. Jag anser att det bästa skyddet de finansiella konglomeraten kan erhålla för att undvika att bryta mot sina fiduciary duties består av en tydlig definition av företagets skyldigheter och en exkludering av allt oönskat ansvar. Avtalet bör också informera om att företaget, utöver att tjäna kunden, kan agera för sig själv, och att intressekonflikter därmed kan uppstå. Ju mer oerfaren och osofistikerad kunden är, ju mer noga bör företagets representant gå igenom klausulens innebörd. När en reell konflikt väl uppstår, måste företaget informera mer ingående om vad konflikten innebär. Det är viktigt att redan från början upplysa om att kunden inte kommer att få ta del av någon sekretessbelagd information. Slutligen bör företaget upprätta en Chinese Wall.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)