Studenter inom akademin som har specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi beskriver upplevelsen av sin läroprocess
Sammanfattning:
Abstrakt
Kristiansen, A. (2010). Studenter inom akademin som har specifika läs- och
skrivsvårigheter/dyslexi beskriver upplevelsen av sin läroprocess. C-uppsats i pedagogik.
Högskolan i Gävle, institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi.
Studier på akademisk nivå kan innebära många olika utmaningar för en student med läsoch
skrivsvårigheter/dyslexi. Samhället är föränderligt och påverkas av globala faktorer
och högskoleutbildning kan vara en nödvändighet för att få ett arbete. Syftet med
uppsatsen är att ta reda på hur personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi erhåller
kunskap och hur de använder sig av den vid studier på akademisk nivå samt deras
individuella uppfattningar om denna läroprocess. Metoden för denna studie är intervjuer
med inspiration från den fenomenografiska ansatsen. För att ta reda på studentens egen
uppfattning om sin läroprocess.
I resultatet framkom det att en student med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi får hantera
flera olika beståndsdelar för att klara av sina akademiska studier. Flertalet av
informanterna berättar att de ofta blir nekade att få använda sig av alternativa
examinationsformer. Bevisföringen av att ha läs- och skrivsvårigheter/dyslexi är ett
besvärligt tillvägagångssätt. De beskriver också upplevda hinder och möjligheter i sin
läroprocess och en önskan om hur de skulle vilja att deras studiesituation såg ut. Därtill
beskriver de vad de lär sig om sig själva. Analysen är gjord utifrån tre kategorier av hur
informanterna uppfattar sin lärandeprocess. Kategorierna är: lärosätets påverkan på
deras studier, deras egna hinder och/eller möjligheter och till sist deras personliga
lärande.
Nyckelord: Läroprocess, dyslexi, fenomenografi, hinder, möjligheter, student, läs- och
skrivsvårigheter/dyslexi.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)