Att spela eller inte spela? : En studie om digitala spels påverkan på svenska elevers testresultat i PISA 2012.

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Nationalekonomi

Sammanfattning: Tv och datorspel är ett allt vanligare fenomen i och med att teknik för spelande utvecklas och spelskapare söker sig till en bredare publik. Konsekvenserna av spel är ett kontroversiellt ämne, där flera studier redovisar motsägande resultat. Syftet med denna studie är att med hjälp av PISA data beskriva hur spelande påverkar elevers testresultat i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Elevenkäten frågar hur ofta och vilken typ av spel som eleverna spelar. För att uppskatta skillnader mellan single- och multi-player spelare används individernas testresultat som rapporteras i sannolika värden och analyseras gentemot olika spelintervall. Resultatet visar att sällan-spelande i de flesta fall inte har någon negativ effekt på skolresultat utan snarare en positiv effekt i samtliga ämnen. Slutsatsen är att spelande sannolikt påverkar den akademiska produktionsfunktionen positivt, givet att individen inte spelar i alternativfallet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)