Cola som Cola ? : Premium kontra substitut produkter

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Titel: Hur står sig de billigare substituten emot premium produkter? Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Giancarlo Mancuso & John Gustafsson Handledare: Jonas Kågström Datum: 2012 – Maj Syfte: Syftet med denna uppsats är att vi vill undersöka hur de billigare substituten står sig emot premium produkter genom att ställa de emot varandra i ett blindtest föreslagits av tidigare forskning Ogenyi Ejye (1994). Vi vill veta om det finns en stor skillnad mellan de billigare varianterna och de premier produkterna enligt tidigare gjord forskning. Metod: Vi har utfört ett experiment i form av ett blindtest där vi sätter fyra olika Cola sorter emot varandra. Under genomförandet av experimentet har vi använt oss utav enkäter för att samla in data. Detsamma gäller för vår webb undersökning. Resultat & slutsats: Det vi kom fram till i vår undersökning är att varumärken påverkar oss konsumenter både positivt och negativt. Vi kan tydligt se i det blinda testet att det inte skiljer sig så mycket mellan premier produkterna och de billigare substituten när det kommer till smaken. Men i det visuella testet kan vi se en tydlig skillnad mellan de olika sorterna. Vidare visade vår undersökning att det genomsnittliga priset som våra deltagare var villiga att betala för de olika produkterna ligger över det faktiska priset i både det visuella och det blinda testet. Förslag till fortsatt forskning: En intressant vidare forskning skulle vara att ta samma deltagare och genomföra två olika experiment på dem. Den ena skulle vara ett blindtest där deltagarna är omedvetna om vad det är de dricker och det andra skulle vara ett visuella test där deltagarna är medvetna om vilket varumärke det är de dricker, därefter jämföra resultatet. En annan vidare forskning i detta sammanhang skulle vara att undersöka WTA(Willingness To Accept) för att se vilket pris man som konsument skulle vara villig att betala.  Uppsatsens bidrag: Det vi kom fram till är att skillnaden mellan de olika Cola sorter inte är så stora när man tar bort varumärket. Det är ett bevis på att de billiga substituten börjar matcha det premium produkterna i form av smak preferenser. Vi ser också hur viktigt det är att skapa ett starkt varumärke. Nyckelord: Brand, Brand Equity, Willingess to Pay, Consumer price perception, Pricepremium

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)