Allt är sammanflätat! : En studie om hur förskollärare uppfattar relationen mellan omsorg och undervisning i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar relationen mellan omsorg och undervisning i förskolan. Empirin har samlats in via kvalitativa semistrukturerade intervjuer av fyra förskollärare på kommunala förskolor. Resultat analyseras utefter ett sociokulturellt perspektiv på lärande samt perspektiv på omsorg och undervisning. Studiens resultat visar att förskollärarnas förståelse för undervisning ofta kopplas samman med lärande men också som något som ständigt pågår på förskolan. Om omsorgsbegreppet och omsorgspraktiken framkommer att de två ses ur ett holistiskt perspektiv och att det är en förutsättning för lärande. Förskollärarna beskriver det bland annat som att begreppet omsorg innebär att man känner trygghet, kroppslig kontakt och det sociala samspelet. I analysen framstår de kroppsliga och basala delarna av omsorgspraktiken som att de förskjuts mot begreppet lärande eller undervisning. Det samtliga förskollärare ändå framhäver som en grundläggande uppfattning är att det är i en sammanflätning av de båda praktikerna som undervisningen ofta sker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)