Ramverk för livscykelkostnader vid Saab Electronic Defence System

Detta är en M1-uppsats från JTH, Industriell organisation och produktion

Sammanfattning: I dagens hårda konkurrens är det viktigt för företag som tillverkar högteknologiska produkter att ha kännedom om vilka kostnader som uppstår på eftermarknaden dvs efter att kunden har köpt deras produkter. Detta är viktigt dels för att kunna visa kunden vilka kostnader som är förknippade med produkten under hela dess livslängd och dels för att öka kostnadsmedvetenheten internt på företaget. Syftet med detta examensarbete är att ta fram en livscykelkostnadsmodell och på ett tydligt sätt visa vilka kostnader som uppstår efter att Saab Electronic Defence Systems i Jönköping har levererat en färdig produkt till kund tills det att den ska avvecklas. Detta var ett behov som fanns på företaget eftersom det inte fanns någon övergripande modell som visar vilka kostnader som uppstår samt vilka aktiviteter som skapar dessa kostnader. För att svara på frågeställningarna har litteraturstudier genomförts parallellt med att flertalet undersökningar och intervjuer har gjorts med personal på anläggningen i Jönköping. Den insamlade empirin har med hjälp av vedertagen teori inom området gjort att frågeställningarna har kunnat besvaras. I examensarbetet finns den övergripande livscykelkostnadsmodellen redovisad. Modellen består av fyra huvudkategorier. Dessa är: Reparation och underhåll (C OI), Testutrustning (COM2), Teknisk support (COM1) samt Avveckling (CD). Under dessa huvudkategorier görs sedan olika kostnadsnedbrytningar. Modellen valideras också mot ett befintligt projekt på företaget för att stärka att validiteten i de kostnader som tagits upp är god. Exakta siffror visas inte då dessa är sekretessbelagda. I diskussionsdelen framgår det att modellen har uppfyllt sitt syfte men att den kan utvecklas vidare för att ge en mer detaljerad bild av specifika kostnader inom de olika områdena.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)