Humankapital som en varaktig konkurrensfördel: - en fallstudie på EY

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Examensarbetets titel: Humankapital som en varaktig konkurrensfördel -En fallstudie på EY Seminariedatum: 16-01-2015 Ämne/kurs FEKH19 Examensarbete i Strategic Management Författare: Alexander Evjenth, Louise Macksey, Mattias Pettersson Handledare: Niklas Hallberg Fem nyckelord: RBV, humankapital, konkurrensfördel, EY, PSF Syfte: Studien syftar till att undersöka hur humankapital kan utgöra en källa för varaktiga konkurrensfördelar. Metod: En kvalitativ enfallsstudie av det kritiska fallet EY har genomförts med hjälp av intervjuer. Dataanalysen skedde genom ”pattern-matching” där relevant forskning sammanställdes till ett teoretiskt ramverk som syftar till att besvara studiens frågeställning. Detta ramverk matchades sedan med vår fallstudie för att slutligen konstruera ett reviderat och slutgiltigt ramverk. Teoretiska perspektiv: Den resursbaserade teorin är en av de dominerande teorierna inom Strategic Management gällande resurser och hur de kan utgöra konkurrensfördelar. När det gäller teoretiseringar kring humankapitalbaserade konkurrensfördelar kan teorin dock beskrivas som bristfällig. Vi har därför valt att undersöka hur denna resurs kan ugöra en källa till varaktiga konkurrensfördelar. Empiri: Karaktäriserande för Professional Service Firm (PSF) branschen är att företagen bygger sin verksamhet på humankapital. Branschen är därför intressant att undersöka gällande hur denna resurs kan utgöra en källa till konkurrensfördelar. EY, ett framgångsrikt Professional Service Firm, utgör därför fallföretag i studien. Resultat: Studien resulterade i att vi kunde dra slutsatsen att mönstren från teori och empiri till stor del stämde överens. Samt att störningen Intern konkurrens som uppmärksammandets i fallstudies skulle adderas till ramverket. Vi lyckades således med att framställa ett ramverk som beskriver hur ett framgångsrikt PSF hanterar sitt humankapital. Attrahera, Behålla, Kunskapsspridning och Motivera förefaller utgöra de kritiska rutiner ett företag kan använda för att skapa en humankapitalbaserad konkurrensfördel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)