Consumer trust in online reviews : a communication model perspective

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Konsumenter använder och förlitar sig i allt större utsträckning på andras åsikter som lagtsupp på recensionssidor på nätet. Nyligen har dock skandaler uppmärksammat förekomsten avmanipulation av recensioner vilket lett till att recensionssajters trovärdighet kan ifrågasättas.Tidigare forskning har också gett tvetydiga svar på huruvida folk litar på recensioner ellerinte.Att utforska det här ämnet är viktigt eftersom marknadsförare måste förstå sig påkonsumenters förtroende för onlinerecensioner då dessa kan användas som ett kraftfulltmarknadsföringsverktyg och som ett nytt element i marknadsföringsmixen. Den här studiensyftar till att utforska konsumenters förtroende för onlinerecensioner genom att undersökavarför man litar på recensioner och vad som gör en onlinerecension pålitlig. Genomanvändandet av en modifierad version av Shannon och Weavers kommunikationsmodell, kanen recension struktureras kring elementen meddelande, sändare, mottagare, kanal ochåterkoppling. Den här studien implementerar en kvalitativ metod där semistruktureradeintervjuer använts för att få en djupare förståelse för intervjuobjektens känslor och tankar.Studiens resultat indikerar att konsumenter inte litar på individuella recensioner, utan snararepå systemet med onlinerecensioner i sin helhet; antalet recensioner nämndes som den mestinflytelserika faktorn för att skapa tillit. Studien visar också att den som läser recensionerframförallt använder meddelandet för att avgöra om en recension är pålitlig eller inte. Pågrund av avsaknaden av information om personen som skriver recensionen är meddelandetdet enda läsaren verkligen kan utvärdera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)