Maktförhållandet mellan aktörerna i den österrikiska nötköttsleverantörskedjan : kvalitativa intervjuer med aktörer i leverantörskedjan

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of People and Society

Sammanfattning: Sveriges nötköttsproduktion har stadigt gått ner de senaste åren. Stora livs-medelsföretag såsom McDonalds har svårt att säkerställa sin leverans utav svenskt nötkött. Studien fokuserar på Österrike, om hur de arbetar för att säkerställa förekomsten av inhemskt nötkött som är av hög kvalitet och hur de säkerställer lönsamhet samt tillväxt i hela värdekedjan. Österrike är ett land som idag har en självförsörjningsgrad på 142 procent, jämfört med Sverige som ligger på 52 procent i självförsörjningsgrad. Uppsatsen är en teoretisk undersökning av hållbara leverantörskedjor, där fokus ligger på maktförhållanden inom leverantörskedjan. McDonalds Sve-rige och Sveriges nötköttsproducenter (SNP) är de som står bakom efterfrå-gan om den övergripande studien, som kommer att göra en jämförelse mel-lan länder i Europa (Irland, Storbritannien och Österrike). I Österrike har det tagits fram merbetalningsprogram för att lantbrukaren ska få bättre betalt. Detta beror på att slakterier, förädlingsindustrin och McDo-nalds ska på ett bättre sätt kunna säkerställa sin leverans av österrikiska rå-varor. En annan viktig del av kedjan är Arge- Rind, en producentgrupp för lantbrukarna vars huvuduppgift är att genomföra avgörande prisförhand-lingar och prissättning åt nötköttsproducenterna. Studien är en explorativ undersökning, där information samlats in om makt-fenomen för att kunna gör en allsidig belysning av problemområdet. I upp-satsen används en kvalitativ forskningsmetod då undersökningen bygger på information från intervjuer från olika aktörer i leverantörskedjan. Med hjälp av McDonalds Sverige har kontakt skapats med McDonalds i Österrike, OSI Food Solution, producentgruppen Arge- Rind, AMA marke-ting och fyra lantbrukare. OSI Food Solution och Arge- Rind organiserade så att undersökaren kunde få träffa och göra intervjuer med aktörerna inom leverantörskedjan. Sammanlagt genomfördes åtta intervjuer med olika representanter från leve-rantörskedjan, det vill säga: lantbrukare, producentgrupp, slakteri, föräd-lingsindustri och slutligen slutkunden i leverantörskedjan. Intervjuerna spe-lades in och sammanfattades sedan i text. De svar som kom in visade en hög grad av tillfredställelse i alla leden. Maktförhållandena uppfattades dock väldigt olikt beroende på vilken man representerade. Dock tydliggör studien att maktförhållanden inte nödvändigtvis behöver utgöra stora problem i en kedja, så länge de med makt inte använder den på ett sätt som gör andra aktörer olönsamma och missnöjda. För att McDonalds ska kunna fortsätta med sina höga krav krävs en tillfred-ställelse i alla led i leverantörskedjan som tjänar på en och samma råvara. Samarbetena måste fortsätta och framtidsutsikterna förlängas för att lantbru-karna ska våga satsa och minimera riskerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)