Kartläggning av en svensk flygplats miljöledningssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från JTH, Industriell organisation och produktion

Sammanfattning: Detta examensarbete är skrivet som en del i programmet industriell organisation och ekonomi, med inriktning logistik och ledning vid Tekniska Högskolan i Jönköping. Rapporten är skriven på uppdrag av Skövde flygplatsbolag AB, som är ett kommunalt flygplatsbolag. Skövde flygplats är belägen ett par mil utanför Skövde centrum. Flygplatsen trafikeras idag mestadels av transportflyg men även enstaka mindre passagerarflyg. Idag är Kinnarps, Volvo Powertrain, Räddningstjänsten och klubbverksamhet deras största aktörer.   Syftet med examensarbetet har varit att beskriva Skövde flygplats nuvarande verksamhet, samt att utreda flygplatsens miljöledningssystem (MLS). Flygplatsen har även efterfrågat en översyn av det nuvarande miljöledningssystemet på Skövdes flygplats. Rapporten avspegla därför den genomförda undersökningen, men även ge förslag på förbättringar som kan göras med avseende på flygplatsens miljö och verksamhet.   För att uppfylla examensarbetets syfte, har ett antal delmål skapats. Delmålen är till för att förbättra rapportens resultat och syfte. I studiens teoriavsnitt beskrivs därför vilka delar som ingår i ett MLS, standarder och förenklade MLS. Studien har även kartlagt Skövde flygplats verksamhet, eftersom verksamheten idag är otydlig och ofullständig.   Eftersom flygplatsens verksamhet idag saknar information och dokumentation kring flygplatsen, har ett antal studiebesök genomförts. Under studiebesöken har studenterna observerat och intervjuat personal, samt fått ta del av dokumentation kring flygplatsen. Därför har studien valt att genomföra en dokumentstudie. Resultatet av dokumentstudien redovisas sedan i rapportens kapitel 4, ”Nulägesbeskrivning”, 5 ”Nulägesanalys”.   Under arbetets gång har ett antal brister påträffats på Skövde flygplats. Idag saknar till exempel flygplatsen information och dokumentation om sin verksamhet och MLS. Flygplatsen är till exempel idag miljödiplomerad, men saknar samtidigt stöd från studiens teori att få kalla sig miljödiplomerad. Verksamheten är idag komplex och det finns många olika uppfattningar kring flygplatsens verksamhet. Resultatet är baserat på examensarbetets dokumentstudie tillsammans med studiens teoriunderlag. Resultatet presenteras i det avslutande kapitlet i form av förslag och rekommendationer till Skövde flygplats.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)