Förberedda livsmedel = Ökad lönsamhet? - en analys av storhushållsbranschen

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera om en värdekedjetransformering som innebär att produktionen tidigareläggs medför att lönsamheten i företagsrestaurangbranschen förbättras. Vi vill dessutom diskutera de valda strategiteoriernas användbarhet för att genomföra en branschanalys. Metod: Vi använder i denna uppsats en kvalitativ metod där vi genomfört tio stycken semistrukturerade telefonintervjuer med respondenter vi funnit genom ett experturval. Ansatsen är deduktiv med vissa induktiva inslag och syftet är deskriptivt. Teoretiskt perspektiv: I branschanalysen använder vi tre strategiteorier; Five forces, Strategic Cost Management och SWOT – analys. Empiri: Det empiriska materialet grundas på tio stycken semistrukturerade telefonintervjuer med respondenter från fabrikant-, grossist- och företagsrestaurangled. Slutsats: Branschanalysen utgår från Porters five forces där vi bedömer att konkurrenskrafterna som påverkar lönsamheten i branschen är starka. Konkurrensintensiteten i branschen, substitut samt hot från potentiella nyetablerare är de krafter som förefaller ha störst påverkan på företagsrestaurangernas lönsamhet. En analys av värdekedjan visar att det finns tydliga fördelar med att en större del av produktionen sker i fabrikantled. Av resultatet framgår att en sådan övergång bör ha positiva effekter på hela värdekedjan. Genom en SWOT- analys bedömer vi dessutom att det finns fler interna faktorer som stödjer en ökad andel förberedda livsmedel än som motverkar en sådan utveckling samt att möjligheterna för alla tre leden i värdekedjan överväger hoten. Slutsatsen av branschanalysen är därmed att en ökad användning av förberedda livsmedel leder till en förbättrad lönsamhet för företagsrestaurangbranschen. Vi anser att de tre modeller vi använt utgör en lämplig grund för en branschanalys och de svagheter vi identifierat hos modellerna har vi tagit hänsyn till under arbetets gång. Sammanfattningsvis anser vi att modellerna har kompletterat varandra väl och att de tillsammans fungerar bra att använda som verktyg vid en branschanalys.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)