Programmatiskt eller problematiskt? : Tillit till en automatiserad process.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Rickard Lundqvist; Ellen Mattsson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Digital marknadsföring genomgår ett paradigmskifte där kontextbaserade annonsköp ger vika för det målgruppsspecifika köpet. Det är nu möjligt att köpa annonser för en specifik målgrupp istället för på en specifik hemsida med en teknisk tjänst som heter programmatic. Tekniken är till hög grad automatiserad – det rör sig om tekniska plattformar som agerar spårare, analytiker, säljare, auktionsplats och köpare. Tidigare forskning kring tilliten människor hyser för automatisering har identifierat vissa nyckelvariabler. Syftet med arbetet är att undersöka vad som påverkar tilliten till programmatic för företag som gör programmatiska köp. Huvudstudien bestod av intervjuer med personer som arbetar med programmatic. Tidigare forskning har identifierat transparens, kunskap och erfarenhet samt teknikens karaktäristika som variabler som påverkar tilliten till en automatiserad process. Denna studie indikerar att transparens, kunskap och erfarenhet samt teknik påverkar företagens tillit gentemot programmatic i viss mån, men så länge den erhållna avkastningen är godtagbar spelar dessa variabler en sekundär roll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)