Viktiga principer för design av grafiska gränssnitt för SaaS-baserade system som hanterar ekonomiska transaktioner En kvalitativ fallstudie om användbarhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Det blir vanligare att människor utför ekonomiska transaktioner via internet och att allt fler företag går över till Software as a Service (SaaS) som modell för leverans av sina produkter. Det finns en mängd forskning om generella designprinciper inom interaktionsdesign och SaaS men det finns ingen forskning med fokus mot just SaaS-baserade system för ekonomiska transaktioner. Därför ställde vi oss frågan: “Vilka designprinciper kan tillämpas på ett grafiskt gränssnitt för SaaS-baserade system som behandlar ekonomiska transaktioner?” För att svara på denna fråga genomförde vi en kvalitativ fallstudie hos ett företag som tillhandahåller ett system för handel med valuta. I studien upptäcktes att användarna hade höga krav på hjälp och hjälpdokumentation för att kunna utföra sina uppgifter. Vi upptäckte även att kombinationen mellan bristfällig hjälp och dålig feedback i systemet gav upphov till att användarna kände sig osäkra och utelämnade. I studien kombinerades befintlig forskning med insamlad empirisk data vilket resulterade i ett ramverk för design av SaaS-baserade system för ekonomiska transaktioner. Detta ramverk består av en uppsättning normativa designprinciper kring koncepten hjälp, feedback och navigation tänkta att fungera som vägledning vid grafisk gränssnittsdesign av SaaS-baserade system som hanterar ekonomiska transaktioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)