Kognitiv tillgänglighet på webben

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Tillgängligt innehåll på webben är uppmärksammat sedan länge inom webbutveckling. Kognitiv tillgänglighet innebär att innehållet även är tillgängligt för användare med en kognitiv funktionsnedsättning. En person med kognitiv funktionsnedsättning har nedsatt förmåga att ta in och bearbeta information. Exempel på svårigheter är koncentration, inlärning eller minnesproblem. Många människor pratar om kognitiv funktionsnedsättning i termer som ADHD och andra vanligt förekommande diagnoser i kategorin. Dock händer det inte ofta att webbutvecklare talar om kognitiv funktionsnedsättning i diskussioner om tillgänglighet på webben. Detta kan anses märkligt eftersom kognitiva funktionsnedsättningar är mer vanligt än de fysiska funktionsnedsättningar som tillgänglighet oftast syfar till. Riktlinjerna WCAG 2.0 är framtagna för att möta alla användares behov men upplevs vara otillräckliga för att möta kognitiv tillgänglighet. Denna studie lyfter fram vilka kognitiva behov som finns på webben och riktlinjerna WCAG 2.0 granskas utifrån de behov som definierats. I denna och även i tidigare studier kan vi se att användare med kognitiv funktionsnedsättning behöver rättstavningshjälp, igenkännbart innehåll, textuppläsning och att slippa se popup-rutor och blinkande eller rörligt innehåll. Riktlinjer som möter dessa behov är bland annat riktlinje 10 om förutsägbart innehåll och riktlinje 11 om inmatningsstöd. Där det saknas riktlinjer för att möta kognitiva behov finns istället utvecklade hjälpmedel som stödjer olika kognitiva behov. Exempel på ett sådant hjälpmedel är Chrome-tillägget AdBlock som blockerar popup-rutor. Resultatet i denna studie visar att riktlinjerna faktiskt är tillräckligt bra och med hjälp av befintliga hjälpmedel möter de alla kognitiva behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)