Dokumentation på förskolan - Vad, Hur och Varför?

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Helene Jakobsson; Camilla Andersson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I och med att Läroplanen 98 reviderad 2010 trädde i kraft fick förskollärare ett ansvarsområde gällandedokumentation. Dokumentation ska enligt Lpfö 98 ses som ett underlag för, kvalitetsarbete och utvärdering avverksamhetens organisation. Den ska även ge barnen möjligheter till att synliggöra sitt eget lärande. Syftet meddenna undersökning är att ta reda på förskollärares uppfattningar om begreppet dokumentation. Detta utifrånfrågeställningarna vad dokumentation är samt, hur och varför dokumentationen utförs. Genom att vi hargenomfört en empirisk studie där vi har intervjuat förskollärare om vilka uppfattningar de har kringdokumentationen i förskolan, har det ur dessa svar framkommit ett resultat. Detta resultat har diskuterats och dålett fram till att förskollärarnas generella uppfattning var att de skulle utföra dokumentation. De framkom ävenatt material i form av t.ex. alster och foton från barnen, var en gemensam syn på vad dokumentation är. Medanhur och varför den utfördes urskildes det en variation i resultatet. Förskollärarna menade på attdokumentationsarbetet utfördes för att synliggöra barnets lärande. Synen på vilket lärande som skulledokumenteras varierade beroende på om förskolläraren såg lärandet som en produkt eller process. Dettaresulterade då i att dokumentationen antingen blev en upplysning över vad som hade gjorts på verksamheteneller ett verktyg till att utveckla verksamheten enligt förskollärarna. Om en reflektion kring en dokumenteradsituation gjordes, som i sin tur resulterade i nya insikter om tänkandet och lärandet, för att sedan användes till enytterligare aktivitet och ett nytt lärande, blev denna dokumentation till en pedagogisk dokumentation. För att ettdokumentationsarbete ska kunna genomföras så att det gynnar barns lärande och med det utvecklarverksamheten, bör förskolläraren tillsammans med sitt arbetslag diskutera och skapa en gemensam medvetenhetkring begreppen; dokumentation, lärande, kunskap och utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)