En studie av Christian Schads målning Sonja och kontexten i vilken den uppkom

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

Sammanfattning: Uppsatsen är en studie av porträttet Sonja som målades 1928 av Christian Schad. I uppsatsen görs först en grundlig beskrivning av verket och sedan följer en kort redogörelse av hur situationen kan ha sett ut för en modern kvinna som bodde i Berlin under 1920-talet, detta för att samhället under denna tid genomgick stora förändringar. Målet med uppsatsen är att undersöka konstverket i förhållande till sin samtid för att se om och i så fall hur verket kan förhålla sig till denna samtid, så väl som att granska om det på något sätt kommenterar denna. Uppsatsens fokus ligger på hur kvinnans situation såg ut då det är en kvinna som är i verkets centrum. Målningen analyseras även kort utifrån Judith Butlers teori om skapade köns- och genusroller. Anledningen till att denna teori valts beror på att verket tillkom under en tid då dessa roller var i förändring och i uppsatsen argumenteras det för att detta är något som syns i verket. Efter en noggrann undersökning av motivet och dess komposition samt studien av hur det berlinska samhället tedde sig under Weimartiden så kommer uppsatsen fram till att verket, just genom sin komposition och sitt motiv kan läsas som en kommentar till den tid i vilken det uppkom. I uppsatsen argumenteras det för att verket, efter den läsning som görs av det, kommenterar den moderna berlinska kvinnans ställning i samhället och hur utsatt denna ställning var.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)