Vikten av ledarskapsutveckling på mellanchefsnivå : En studie om individers upplevelser, erfarenheter och lärandeeffekter av genomförd ledarskapsutbildning

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: I dagsläget sker det många satsningar på kompetensutveckling av personal inom företag och organisationer. När det kommer till att utveckla chefer på mellannivå, finns behovet av att utveckla ledarskapet på grund av deras unika position. Därför satsar fler och fler företag på just ledarskapsutbildningar. Ur detta uppkom studiens syfte vilket är att undersöka lärandeeffekterna av en genomförd ledarskapsutbildning.  Lärandeeffekterna undersöks på individnivå hos deltagare i en utvald ledarskapsutbildning. Denna ledarskapsutbildning är ett två-årigt projekt som skräddarsytts efter ett kundföretags behov där 105 chefer ingick. Utbildningen var uppdelad i en grundläggande del samt en uppföljning och fördjupning, som båda skedde i grupper om 15-20 personer. Studiens empiri samlades in genom sex halvstrukturerade intervjuer med deltagare från fyra olika utbildningstillfällen. Resultatet av studien visar på att lärandeeffekterna hos deltagarna är ökad självinsikt och förståelse för individers olikheter samt förmågan att kunna identifiera egenskaper. Detta har lett till att mellancheferna har lärt sig anpassa sitt ledarskap efter person och situation. Vidare visar resultatet att utbildningen har givit mellancheferna ett utökat nätverk och förmåga att se och nyttja andra kollegors styrkor och därmed fått ett utbyte av erfarenheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)