Skolmedling: en komparativ, metod- och lagstudie
Sammanfattning: Syftet med detta arbete har varit att utreda vad skolmedling är och att visa
hur den kan använ-das som en alternativ konfliktlösningsmetod i skolan. Jag
har även gjort en granskning av rättsläge. Varför ska skolor eller någon
annan använda medling? På denna fråga finns det flera svar. Medling är
oftast ett snabbare sätt att lösa konflikter än den traditionella
rättsprocessen. Undersökningar visar att medling i skolan minskar
förekomsten av mobbning. Medling lär eleverna att själva lösa sina
konflikter, och ger en harmonisk och fredlig atmosfär i skolan. Skolmedling
är också en utbildning i emotionell intelligens (EQ) som bygger på och
utvecklar värdegrunder som moral och etik. Eleverna lär sig att respektera
både varandra och materiella ting, de lär sig empati och att sätta ord på
sina känslor. Helt enkelt att hantera konflikter, vilket är något som vi
alla måste göra dagligen på ett eller annat sätt. För att visa vad
skolmedling är har jag gjort en deskriptiv granskning av de
konfliktlösningsalternativ som skolor idag använder samt redogör för teorin
bakom medling/skolmedling. Rättsutredningen görs dels genom en komparativ
undersökning av den norska skolmedlingen, dels genom att utreda de svenska
möjligheterna till skolmedling inom den befintliga lagstiftningen. Den
komparativa studien sker endast mot Norge. Den rättsliga utredningen har
avgränsats såtillvida att jag endast utreder skollagen, arbetsmiljörättslig
lagstiftning och lagen om medling vid brott samt några specifika
problemområden.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)